torsdag 22 augusti 2013

I väntan på vadå








”Man måste låta det ta tid att komma över sin skilsmässa” skrev Hesari idag. Äktenskap kan inte paketeras in och glömmas bort bara så där över en natt.

Nä det är klart. Men de flesta av oss har ett jobb att släpa sig till, ett barn att ta hand om och kläder att tvätta. Också dagen efter att världen rasat ihop som ett korthus.

Även om jag såtillvida hade tur – separationsbeslutet fattades på sommaren och jag hade inget jobb följande dag – hade jag aldrig möjlighet att ligga på soffan och låta tårarna spruta ett halvår. (Eller så är det bara min österbottniska /lutherska arbetsmoral som aldrig hade tillåtit det.)

Det betyder inte att det gick snabbt att komma över den. Den skakade ju om hela min cellstruktur in på djupet.

Bara det faktum att hela min tideräkning numera börjar från den 7 juli 2007 säger något om vilken genomslagskraft den haft. Tål att jämföras med Svenska litteratursällskapets tideräkning som börjar på Runebergs födis, 5 februari. Ristat i sten alltså.

Jag låg aldrig på soffan och grät i månader. En period festade jag hysteriskt, dejtade, nattklubbade, reste till mystiska ställen. En period låg jag på soffan och drack vin och såg på film.

Under dessa olika perioder av göranden och varanden fanns det väntan. Jag väntade på att tiden skulle gå, så att avståndet mellan nuet och 7.7.2007 skulle öka.  Sådär som när man ser ett skepp försvinna i horisonten, tänkte jag mig.

Och visst hjälper ju avstånd och tid. Plötsligt kommer jag inte längre ihåg vad exakt vi grälade om, vad som irriterade mig, vad det pratades om tiden efter separationen och hur det egentligen var allt det där hemska.

I artikeln i Hesari läser jag att man i gruppterapier med frånskilda brukar ha dem att skriva ner sådant som de hatar med sin ex-partner för att de sedan ska kunna stryka det ur sitt medvetande.

Fniss, tänker jag när jag föreställer mig själv i en sådan grupp. Mitt papper skulle förbli tomt, och jag skulle knappast orka lyssna på de andras malande om sina onda ex-partner.

Ännu har skeppet inte nått horisonten, men fan om det inte seglat ganska långt ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar