tisdag 25 februari 2014

Om att ha tid att sitta och stirra ut i evigheten





Idag undervisade jag naturvetare i hur de ska skriva bättre tentamensvar. Varje år är det samma crash of civilisations-känsla när jag möter dem. Jag är yllesockshumanisten som tror att jag har något att komma med. Men det har jag inte – för jag har ingen aning om vad deras studier handlar om.

Idag hade jag dessutom bestämt mig för att introducera begreppet lässtrategi. Det föll inte i god jord.

Humflumyllesockstanten retirerade efter ett par timmar och släpade sig tillbaka till busshållplatsen – utmattad.

Jag tänkte att jag borde lära mig mer om deras kunskapssyn.

Och dessutom borde jag överhuvudtaget planera undervisningen bättre – rent generellt. Jag borde hinna svara på alla mejl. Jag borde hinna ge grundligare respons på alla texter. Jag borde hålla alla deadlines. Jag borde söka pengar för projekt, planera nästa års undervisning och gå igenom fakulteternas information om modersmålsundervisningen till studenterna.

Och sen borde jag läsa böcker, skriva, träffa vänner, umgås mer med dottern, se filmer, sköta min kondition, min ekonomi, handla mat osv osv…

Det känns lite som på Bodypump när man har för mycket tyngder på stången och alltid är ett steg efter. Orkar inte och hinner inte ta ut rörelserna ordentligt.

En god vän till mig som är i samma rumba sa:

”Och sen behöver jag också ha tid att sitta och stirra ut i evigheten”.

Exakt. Just det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar