måndag 28 april 2014

Soini och den kissande finländaren




Just när jag för en stund sedan stod och hängde tvätten, såg jag en man kissa vid ett träd alldeles utanför mitt fönster. Lite så där som en hund. Nisse, vår lånegoldis, kissar också alltid på träd, stolpar eller buskar – aldrig bara på gräset.

Lite paradoxalt att han stod just där utanför mitt fönster ikväll. Och kissade offentligt.

För tidigare i eftermiddags, när jag var ute och sprang, stod en annan man och kissade alldeles intill Vichtisvägen (en infartsled) medan trafiken dundrade förbi. Glatt svängde han med sin degklump en stund innan han lyckades peta in den i byxorna igen.

Han kissade intressant nog varken på stolpe, träd eller buske. Vad jag såg i alla fall.

För jag blundade intensivt när jag sprang förbi. Jag kände bara doften av hans koskenkorvaparfym.

När jag hade hämtat min dotter från Eftis halv-femtiden, stod det tre män utanför den lokala krogen (rejält påstrukna de också), och kommenterade mitt utseende när jag gick förbi. Dottern gick bredvid och höll mig i handen.

Alla dessa kissande och påstrukna män såg ut som och lät som finländare.

När jag senare tog bussen in till stan, noterade jag Sannfinländarnas valreklam på bussen framför: ”Saat mitä tilaat” (ordagrant: ”Du får vad du beställer”, dvs. du tar konsekvenserna av dina handlingar).

Nå just det. För en gångs skull har de rätt. Om jag stannar i det här landet kommer jag att få stå ut med en motbjudande alkoholkultur med offentligt kissande och fula kommentarer.

För att inte tala om allt annat som alkoholmissbruk orsakar. Våld mot barn, våld mot kvinnor. Mord. Självmord. Barn som lämnas ensamma när föräldrarna är på krogen. Trafikolyckor. Cancer och leverskador. Hjärnskador. Och massor med andra mycket hemska saker.

Soini – du har verkligen fått vad du beställt. Du och de dina lägger ner enorma mängder tid, pengar och resurser på att bekymra er om att tiggarna stör er när ni går på gatan, eller om att kanske inte längre får sjunga Den blomstertid på skolavslutningen, eller om att det existerar Tom of Finland-frimärken, eller om bara det faktum att det talas för mycket svenska, somali eller grekiska eller något annat språk som inte är finska i det här landet.

Se de riktiga problemen – och hjälp de människor som har dem. Du står ju på ”folkets” sida, muka. Och det är där problemen finns.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar